کتاب: شورای بیکاران سن پطرزبورگ1905

نویسنده: سرگی مالی شف
باز انتشار: کمیته نبرد [جوانان سوسیالیست کرج]

پیشگفتاری بر بازنگاری
این جزوه بر اساس کتاب موجود قدیمی که چندی پیش به دست ما رسید بازنگاری شده است، البته کتاب موجود بنا بر کیفیت چاپی قدیمی و گذر زیادی از زمان تولید آن بسیار ناخوانا و گاهاً غیر قابل خواندن بود، به خصوص اسامی موجود در کتاب که به دلیل نا آشنایی با بسیاری از شخصیت های آن ممکن است به اشتباه تایپ شده باشند اما همچنان سعی ما بر آن بوده که این تغییرات ناخواسته تا حد امکان ذهن خواننده را با فضای آن جامعه همسان سازد.
اما دلیل اصلی بازنگاری کتاب موجود که می تواند یک انتقال تجربه به مبارزه طبقاتی امروز ما باشد عیان ساختن قدرت نفوذ بلشویک ها در مناسبات اجتماعی روسیه است، و کتاب موجود که تنها گوشه ای از مبارزات این تشکل انقلابی پرولتاریاست بیان کننده نقطه مقابل تئوری های پسامارکسیستی موجود با عنوان تغییر مناسبات به توسط عده ای روشنفکر سیاسی موسوم به احزاب کمونیستی است که برای توجیه خود به روایات دورغین ساخته بورژوازی بر علیه کمونیسم و سوسیالیسم کارگران آویزان می شوند که می گویند.
بلشویک ها تنها تنی چند از جامعه روسیه بودند حال آنکه خاطره نگاری های موجود درست نقطه مقابل آن یعنی بلشویک ها با توانایی حزب انقلابی پرولتاریا برای سازماندهی شهرها و صدها هزار نفر را نشان می دهد. احزاب بورژوا نیزسعی دارند که انقلاب اجتماعی اکتبر را به کودتا تشبیع کنند و شکست و سرنگونی خود را با تبلیغات دروغین سرپوش میگذارند.
حزب بلشویک توانست با سازماندهی کارگران و زحمتکشان، انقلابی را سازمان دهد که تاثیرات آن را کماکان در گوشه کنار این دنیای وارونه سرمایه داری بعد از سالها میتوان مشاهده کرد. درغرب مجبور شدند که قوانین خود را در زمینه های زیادی تغییر دهند تا صدای خواسته و مطالبات شهروندان معترض را ساکت کنند. آنها مجبور شدند تا چهره انسانی و ماسک حقوق بشری بزنند تا معترضان را خلع صلاح کنند و جلوی انقلاب را در دیگر کشورها بگیرند. کارگران روسیه و انقلاب کارگری اکتبر افق دیگری نه در یک کشور بلکه در سراسر دنیا بهمراه داشت. تشکلات چپ و کمونیست ، اتحادیه و سندیکاهای کارگریدرسطح جهانی موقتی مساعدتر و با پیشرویهای بیشتری روبرو شدند و از موقعیت بهتری برخوردار گشتند. انقلاب اکتبر اراده یک حزب غیر اجتماعی نبود، توده کارگر و زحمتکش سالها به سازماندهی ، تبلیغ ، ترویج و آموزش مشغول بودند و توانستند در 7 نوامبر 1917 حزب بلشویک را در کنگره شورای عالی بعنوان دولت انتخاب کنند. در کمتر از 2 هفته شوراهای کارگری قدرت را در مسکو و پتروگراد بدست گرفتند. اما در اواسط دسامبر همان سال نیروهای تزار با کمک 14 دولت بورژوا به دولت شورا ها حمله ور شد. آنها به هر شکلی سعی کردند که حکومت کارگران روسیه را نیزهمچنان کمون پاریس 1871 متلاشی کنند. اما جنبش کارگری با رهبری بلشویکها موفق شد دولت را سرنگون کند و از دوباره حکومت کارگران را با مقاومت توده ای و به عقب راندن نیروها نظامی مستقر نمایند.  طبقه کارگر روسیه موفق شد یکی از بزرگترین اتقاقات تاریخی را بعد از کمون پاریس به جهانیان نشان دهد و بزرگترین انقلاب اجتماعی را در تاریخ ثبت نماید. انقلابی که بیوقفه موفق شد شرایط بهتری را برای کل جامعه به واقعیت تبدیل کند: کم کردن ساعت کار، ضمانت بازنشستگی، حق مسکن، حق تشکل، حق اعتصاب، آموزش رایگان، حقوق برابر برای زن و مرد، جدایی دین از دولت، رفاه عمومی و ...
انقلاب اکتبردر عمل نشان داد که سوسیالیسم اتوپی و رویا نیست، یک واقعیت عینی است که بدست کارگران و حزبش ساخته خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر